پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سرّ یوم الله بودن 22 بهمن – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سرّ یوم الله بودن ۲۲ بهمن

دی 21, 1401

مردم نیز یکی از عناصر لازم در ایجاد «ایام ‌الله» هستند. در تمام مصادیقی که «یوم‌ا لله» نامیده شده است، مردم نقش اساسی را ایفا کرده ‌اند. مقام معظم رهبری درباره‌ «ایام‌الله» معتقد است «روزهای بزرگ هر کشوری و هر ملّتی آن روزهایی است که یک حادثه‌ الهی به وسیله‌ مردم و با دست مردم در آن انجام گرفته است.»

 

به مناسبت فرا رسیدن یوم الله ۲۲ بهمن استاد بزرگوار هادی عباسی خراسانی، از اساتید حوزه علمیه قم به گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید پرداخت.

 

سازندگان «ایام‌ الله» چه کسانی هستند؟

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: بر اساس آیات و روایات، «ایام ‌الله» آنگاه به ‌وجود می‌ آید که سه رکن و عامل اساسی در آن وجود داشته باشد:

اف: دست قدرت الهی

ب: رهبری حکیمانه

ج: حضور همیشگی مردم.

 

وی افزود: نکته‌ی مهم در این است که این سه رکن و عامل باید با هم باشند. از این رو در صورت نبودنِ هر کدام از این سه رکن، «ایام‌الله» به ‌وقوع نمی ‌پیوندد.

 

دست قدرت الهی:

مفسر قرآن کریم در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: بنابر آنچه در تفسیر «ایام ‌الله» بیان شد، اصلی ‌ترین عنصری که «ایام ‌الله‌»ها را می‌ سازد، دست قدرت برتر الهی است.

 

رهبری حکیمانه ولی خدا:

وی در ادامه بیان کرد: برای وقوع «ایام ‌الله»، وجود رهبر الهی نیز ضروری است. البته قرآن کریم این قدرت رهبری را همان قدرت الهی می ‌دانند. آنجا که به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدیهِم‌» یعنی دست قدرت رهبر جامعه که کارها را پیش می ‌برد، در حقیقت همان دست قدرت خدا است. این همان دست قدرتی است که در هنگامه‌ ضربه زدن به دشمنان می ‌فرماید «وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لکنَّ اللَّهَ رَمى‌» آن دست قدرتی که به دشمن ضربه می‌ زند، در حقیقت دست قدرت الهی است.

 

حضور مخلصانه مردم:

استاد هادی خراسانی خاطرنشان کرد: مردم نیز یکی از عناصر لازم در ایجاد «ایام ‌الله» هستند. در تمام مصادیقی که «یوم‌ا لله» نامیده شده است، مردم نقش اساسی را ایفا کرده ‌اند. مقام معظم رهبری درباره‌ «ایام‌الله» معتقد است «روزهای بزرگ هر کشوری و هر ملّتی آن روزهایی است که یک حادثه‌ الهی به وسیله‌ مردم و با دست مردم در آن انجام گرفته است.»

 

این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: «ایّام ‌الله، روزهای جلوه‌ ویژه‌ خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، اراده مردم، یک چنین روزی را می ‌آفریند.» البته آن مردمانی در «ایام ‌الله» نقش دارند که حضور «با اخلاص» داشته باشند.

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.